Nákup v: CZK / EUR

KVALITA - není jasně definovaná

Nejčastější chyby přípravy kávy a také o výběru prémioých směsí se pokusíme rozepsat v tomto článku.

Vše je o lidech a jejich přístupu. Začněme u obsluhy, které chybí zájem o práci kterou si vybrali, nechuť pracovat a rozšiřovat obzory zákazníkovi, který nám to poté vrací tím že se do podniku vrací. Na základě toho poté vzniká i apatie vůči nabízenému produktu a nechuť informovat a učit se dále. To je základní kámen úrazu všech chyb - neznalost nabízeného produktu, techniky přípravy a vůbec nezájem zamyslet se nad prodávaným produktem v restauraci. Na druhou stranu, ale nemusí být chyba pouze u obsluhujícího číšníka. Výběr kávy je ve většině případů záležitost provozního nebo majitele provozu. Je velice kvalitních baristů, kteří musí čelit "šetřícímu mechanismu" majitele, musí pracovat s nekvalitní kávou a doplňky, což je velmi demotivující.

 

Dalšícm problémem je, že u nás není kvalita kávy jasně definována a regulována. Marketingové slogany, které jsou v mnoha případech nepravdivé, by měla nahradit přesná definice kvality kávy. My se snažíme odhalit rouško marketingových lží a polopravd, orientovat se na kávu jako na agrokulturní produkt s vlastnostmi, daným místem, přesným popisem a složením, odrůdou směsí a též způsobem a kvalitou zpracování a dalšími informacemi, které zákaznící již znají např. při výběru kvalitního vína.

 

Pokusíme se dále napravit pár polopravd a předsudků:

Proč podávat mléko ke kávě teplé a ne studené?

Nejlepší je, ho nepodávat vůbec. A když, tak určitě teplé, správně napěněné. Je to stejné jako u vaření - správný polotovar a technika dokáží způsobit chuťovou nirvánu. Klesající teplota kávy mění svůj chuťový charakter. Při přidání studeného mléka se káva ochladí a mnoho aromatických elementů se již neprojeví.

 

Jak je to s vodou ke kávě? Proč ji pít před kávou a ne po ní?

 

Názor, že káva hydratuje je mylný. Voda se pije před kávou, aby se zneutralizovali a vyčistili chuťové buňky pro plnohodnotné vychutnání. Po kávě je vhodné pít vodu, ale až o dost později, aby se maximálně prodloužil chuťový zážitek. U kávy se totiž vychutnává i dochuť.

 

A co zákazník?

Zákazník se postupně učí, ale jak již bylo řečeno jeho pozice je stále těžší. Fotografie a slogany na kterých je zobrazený kávovinový nápoj se šlehačkou, posypaný skořicí jsou sice líbivé a vypadají objemově, ale s kávou to bohužel nemá nic společného i když ji producenti za ni vydávají. Tento cukrově-tukový s 900 kcal nápoj, není káva, ale dal by se definovat jako dezert. V případě mléka je situace o něco lepší. Náročnější zákazníci již přišli na to, že v případě dobrého výběru kávy nemusí nápoj zasypávat cukrem a kombinovat ho s mlékem aby dosáhli dobré chuti a již pomale preferují i přípravu kávy na ristretto. Je to ještě dlouhá cesta, ale stejně jako u již zmiňovaného vína situace se zlepšuje.

 

Gurmánská káva?

je pouze marketingový pojem, jde o morální limit prodejců, jakou kávu označují za "gurmánskou". Používáme pojem celosvětově uznávaný a to prémiová káva nebo také výběrová. Kde je přesně definován stav a zákazník poté není klamán. Snažíme se z našich zákazníků "vychovávat" novou generaci kávových degustátorů. Naše oddělení poradenství se snaží zákazníky směrovat dle jejich chuti. S mnnohými zákazníky udržujeme i přátelské vztahy. nenutíme jim naši kávou, ale snažíme se je přesvědčit, aby brali kávu vážně a seznámili se s jejím skutečnýmsvětem.

 

Nejčastější otázka - která káva je nejlepší?

Každá je jiná a někdo preferuje čisté, květinové chutě, další sladkou směs s čokoládovým nádechem, jiný preferuje kyselost nebo sílů robusty. Nikdo Vám nedokaže odpovědět která káva je nejlepší, ale my jsme schopni přivést zákazníka k zamyšlení co vlastně hledá a poté ho nasměrovat.